Chevrolet Lacetti / Nubira


Montaż modułu MP3, bluetooth, FM

blaupunkt ze zmieniarką, lacetti blaupunkt, 96 453 379, player a - 5 cd changer, blaupunkt bosch group Radio 2DIN Blaupunkt ze zmieniarką i sterowaniem z kierownicy jak dla mnie jest odpowiednie, bez zbędnych fajerwerków w postaci kamery cofania czy aplikacji do oglądania filmów, nawigacji samochodowej z ekranem dotykowym.

Jedynie brakuje mi wejścia USB do którego można podpiąć pendrive z ulubionymi utworami MP3, i tutaj pokaże wam jak zamontowałem moduł MP3 + Bluetooth + FM z wejściem AUX + USB + microSD a wszystko podpięte pod radio 2DIN i włączyć można z kierownicy a zmieniarka nadal jest funkcjonalna.

W manualu tym nie pokażę jak zdemontować radio, jak wyjąć mechanizm kaset bo z tym każdy powinien sobie poradzić. Pokaże istotne zmiany i co należy zrobić by wszystko zadziałało, czyli jak wykonać zasilanie aby moduł się włączał z kierownicy i gdzie wykonać wejście AUX.

AUX czyli wejście

Pod jedyne fabryczne wejście AUX podpięta jest zmieniarka, jednak nie chcę z niej rezygnować bo na płytach CD mam wykonawców którzy są cały czas aktualni, po drugie płyta CD lepiej brzmi niż MP3 a po trzecie nie chcę urządzenia w aucie które nie działa. Jedyne urządzenie którego nie wykorzystuje to kaseta magnetofonowa i nie zanosi się na zmiany.

Po pierwsze należy powiedzieć że nie da się wyjąć całkowicie mechanizmu z radia, po odpięciu mechanizmu i przełączeniu na TAPE na ekranie wyskakuje CASSETTE ERROR.

Sam mechanizm jest na tyle sprytny że podczas gdy kasety nie ma to odcina sygnał, po pierwsze elektronika sprawdza czy dostępny jest sygnał z głowicy, po drugie monitoruje czy lewa i prawa rolka się obraca, jeżeli nie to w obu przypadkach przełącza się na radio.

Gdy lewa i prawa rolka się obraca a nie ma sygnału z głowicy to w pierwszym etapie elektronika magnetofonu szuka sygnału przewijając taśmę, jednak gdy po kilku razach go nie znajdzie to wyskakuje komunikat CASSETTE ERROR i przełącza się na radio.

Dlatego musimy znaleźć nagraną kasetę magnetofonową która będzie cały czas w mechanizmie, podczas przerzucania się autoreversu sygnał z modułu MP3 będzie odcinany, można zrobić niekończącą się taśmę o czym na końcu artykułu.

Jak zrobić AUX zamiast kasety TAPE

układ scalony sony cxa2510aq Po wyciągnięciu mechanizmu na płytce która jest przykręcona do niego znajduje się układ SONY CXA2510AQS, jest on sercem całego układu naszego kaseciaka, zajmuje się on wszystkim co z modułem kaset jest związane.

Nóżka 4 (TAPEIN1) oraz nóżka 27 (TAPEIN2) odpowiada za wejście sygnału z głowicy magnetofonowej, jest on wzmacniany i przesyłany dalej.

Sygnał ten wychodzi z układu nóżką 7 (LINEOUT1) oraz nóżką 24 (LINEOUT2) i biegnie dalej ścieżkami aż do naszej taśmy łączącej elektronikę mechanizmu z elektroniką radia.

Jednak my ten sygnał zastąpimy sygnałem pochodzącym z naszego modułu MP3 czy innego urządzenia, będzie to wejście i zamiast magnetofonu będziemy mieli wejście AUX / LINE IN. Odkręcamy płytkę od naszego mechanizmu kasetowego i od wewnętrznej strony znajdziemy dwie zwory JW1 i JW5, wlutowane tam dwa rezystory należy całkowicie wy-lutować lub odlutować, jedną z nóżek tak jak ja to zrobiłem.

płytka elektroniki magnetofonu blaupunkt Czerwonymi strzałkami zaznaczyłem sygnał który biegnie od przedwzmacniacza, natomiast zielonymi strzałkami zaznaczyłem sygnał który biegnie do taśmy i tam należy dolutować kable od lewego i prawego kanału.


płytka mechanizmu kaset i lutowanie kabli wejścia Masa sygnału jest wspólna i przy pomocy multimetru należy znaleźć masę (-), przełączamy multimetr na badanie ciągłości obwodu jedną końcówką dotykamy masowania przedwzmacniacz a a drugą szukamy połączenia czyli kiedy multimetr zapiszczy.

Po przylutowaniu zalewamy wszystko klejem na gorąco a sam kabel zabezpieczamy przed wyrwaniem np. opaską do kabli (trytytką), zastosowałem kabel który ma die wtyczki jack męską i damską.


magnetofon blaupunkt z chevroleta lacetti Jeszcze tylko zasilanie naszego modułu MP3, pojawia się ono na silniczku który napędza taśmę magnetofonową.

Do tego użyłem kabla typu CHINCH damskiego, w momencie gdy przerzucimy radio na TAPE pojawia się tam napięcie które zasila moduł MP3.

Gdy w module jest pendrive to po pojawieniu się napięcia moduł rozpoczyna odtwarzanie, z kierownicy mamy regulację głośności oraz możliwość włączenia lub wyłączenia modułu.



radio ze zmieniarką blaupunkt chevrolet lacetti moduł mp3, moduł bluetooth, moduł fm, moduł usb, moduł sd, moduł tf moduł mp3, moduł bluetooth, moduł fm, moduł usb, moduł sd, moduł tf

Po co i jak spreparować taśmę

Aby cała przeróbka działała w magnetofonie musi być nagrana taśma, gdy taśma się kończy włącza się autorevers, w tym momencie sygnał jest odcinany a napięcie z silniczka znika. Przez około 2 sekundy nie mamy dźwięku z modułu MP3 a sam moduł jest wyłączany. Aby tego uniknąć wykonałem taśmę która nigdy się nie kończy, a rolki napędzają się za pomocą gumki, oczywiście wożę dodatkowo taśmę nie przerobioną gdyby przeróbka uległa awarii.

UWAGI i sugestie

W pierwszej kolejności to zasilanie z silnika magnetofonu modułu MP3, choć nasz moduł będzie działał to istnieje bardzo duże niebezpieczeństwo uszkodzenia radia a dokładnie modułu taśmy magnetofonowej.

Nawet niewielkie zwarcie na 99,99% uszkodzi magnetofon i będzie pojawiał się komunikat CASSETTE ERROR, mimo że będzie działało radio i sterowanie zmieniarką to uszkodzenie całkowicie wyeliminuje kaseciaka a co za tym idzie naszą przeróbkę LINE IN / AUX.

Dlatego napięcie które pojawia się na silniczku służy tylko i wyłącznie do sterowania przekaźnikiem, przekaźnik podaje napięcie z innego źródła niż silnik magnetofonu do modułu MP3 a dodatkowo obwód zabezpieczyłem bezpiecznikiem. Teraz nawet w przypadku zwarcia modułu MP3, uszkodzimy tylko bezpiecznik, przeróbka pokazana poniżej.


puszka elektryczna, kabel czarny, kabel czerwony, kabel biały, wtyczka chincz, gniazdo czincz    puszka elektryczna, kabel czarny, kabel czerwony, kabel biały, wtyczka chincz, gniazdo czincz    puszka elektryczna, kabel czarny, kabel czerwony, kabel biały, wtyczka chincz, gniazdo czincz





Zakupiony moduł to najtańsza chińszczyzna, nie oczekujmy od niego wiele samo wejście LINE IN / AUX działa bez zarzutu, podpinałem pod niego zewnętrzny odtwarzacz MP3, komórkę i sprawuje się świetnie.

Problem pojawił się gdy moduł został zasilony z tego samego źródła co radio samochodowe, słychać szczególnie w przerwach utworów lekkie buczenie. Co ciekawe jak zasiliłem moduł z baterii 9V to działał idealnie, z tym problemem sobie poradziłem instalując na zasilaniu + i - modułu cewki pokazane na zdjęciu, zaznaczam że nie jestem elektronikiem ale pomogły, niestety nie znam zasady działania takiej cewki ale stosuje się ją do filtrowania zakłóceń w obwodach zasilania. Zauważyłem także że moduł czuły jest na zastosowane pendrive, są takie co wprawiają go w większe zakłócenie które słychać w głośnikach.

Po zastosowaniu cewek na zasilaniu modułu problem znikł całkowicie, takie cewki pozyskałem z uszkodzonego zasilacz komputerowego.

cewki elektryczne, 37-c5311301 lf, 0737 mc rev. c    cewki elektryczne, 37-c5311301 lf, 0737 mc rev. c


Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.

Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.

strzałka do góry