Chevrolet Lacetti / Nubira


Czy wymieniać filtr oleju częściej ?

Filtr oleju najczęściej wymieniamy razem z olejem, producent przewidział okres 1 roku lub 150 00 km.

Jedak gdy warunki użytkowania są trudne, wymianę oleju i filtra oleju należy przeprowadzić co 6 miesięcy lub co 7500 km.

Jestem typowym użytkownikiem i wiem że raz do roku lub co 150 00 km., olej i filtr oleju należy wymienić, nie jest to duży koszt a na pewno uchroni nas przed poważniejszymi awariami.

Rocznie robię od 100 00 do 15 000 km., rzadko zdarza mi się przekroczyć dystans częściej okres roku, ostatnio olej wymieniałem w kwietniu 2018 roku, dziś jest 1 luty 2019 przejechane niespełna 110 00 km. Nie wiem czy do kwietnia dobiję do 150 00 km, raczej jest to mało prawdopodobne.

Generalnie wymianę powinienem robić częściej gdyż klasyfikują mnie dwie rzeczy, często auto pokonuje krótkie odcinki do 10 km. Jednak nie ma dużego zapylenia a silnik nie pracuje długo na biegu jałowym, posiadam też LPG więc olej nie jest rozcieńczany z paliwem w czasie pracy, używam też dobrego oleju.

Ale zastanawiałem się nad wymianą po 6 miesiącach samego filtra oleju, nie przysporzy to problemów gdyż w silniku 1,8 F18D3 jest on dostępny po otwarciu pokrywy komory silnika.

Wymiana filtra oleju 2x - opis testu

Testy podzieliłem na trzy etapy, pierwszy etap to wymiana filtra oleju i oleju zgodnie z zaleceniami, czyli po roku lub po osiągnięciu 15 tysięcy kilometrów. W moim przypadku zapewne będzie to po roku, gdyż rocznie rzadko kiedy dobijam do 15 tysięcy km.

Po wymianie oleju i filtra oleju, filtr zostanie osuszony w miarę możliwości oraz rozebrany a wszystkie dane i spostrzeżenia zostaną zapisane i sfotografowane.

Etap drugi będzie polegał na wymianie filtra po 6 miesiącach lub 7500 km., w zależności co wypadnie wcześniej. Oczywiście filtr zostanie osuszony, rozebrany i poddany analizie a wszystkie spostrzeżenia i dane zostaną zapisane i sfotografowane.

Etap trzeci będzie polegał na wymianie filtra i oleju silnikowego, tak jak i w etapie pierwszym i drugim filtr zostanie poddany analizie i ocenie.

Niestety nie posiadam odpowiedniego sprzętu, bo najbardziej mnie interesują dwie rzeczy. Po pierwsze porównanie jakości przepływu oleju przez filtry, ile należy użyć siły do przepchania oleju przez każdy z filtrów. A po drugie stopień zatkania i jakość filtracji każdego filtra, oraz ciśnienie oleju poza filtrem.

Czy podwójna wymiana filtra oleju ma sens ?

Po pierwsze nie przyniesie to ujemnych skutków, należy tylko pamiętać że podczas wymiany warto mieć dodatkową litrę oleju na dolewkę, gdyż zapełnienie nowego filtra zapewne spowoduje spadek poziomu oleju.

W silniku 1,8 F18D3 wymiana filtra oleju jest możliwa bez kanału, podnośnika czy wczołgiwania się pod auto. Nie wiem jak to jest w silnikach F14D3 (1,4), F16D3 (1,6) oraz diesla, jeżeli chodzi o silnik T18SED (1,8), to na 99,9% filtr znajduje się pod spodem tak jak w Daewoo Nubira z silnikiem T20SED (2,0).

Jedynym minusem jest to że musimy kupić taki filtr i go wymienić, koszt filtra to od 7 do 15zł dla silników benzynowych, niestety dla diesla to koszt od 30 do 50 zł. Jednak jeżeli ma to wydłużyć eksploatację silnika i jego bezawaryjność to wydatek na sam filtr jest śmiesznym kosztem.

Zalety częstszej wymiany filtra oleju

Po pierwsze na pewno zwiększy to proces filtracji oleju, a w silnikach diesla nie dopuści do otwarcia się zaworu by-pass który omija filtr.

Po drugie polepszy się smarowanie takiego silnika, po wymianie samego filtra oleju polepszy się przepływ oleju przez filtr. Silnik jednym słowem będzie miał lżej przepchać olej przez filtr, do tego jeżeli wykonamy wymianę samego filtra w okresie jesienno-zimowym olej szybciej dotrze do punktów które ma smarować, gęsty i zimny olej jest trudniej pompować.

Po trzecie moim zdaniem nowy filtr powinien dokładniej oczyścić już trochę zabrudzony olej, a tym samym powinny poprawić się jego parametry. Oczywiście nie jestem w stanie tego sprawdzić ani udowodnić, ale na zdrowy rozum powinno tak być, chyba że się mylę.

I wreszcie po czwarte, osoby które używają tzw. Longlif'ów i wymieniają olej po 20 - 30 tysiącach a filtr po 6 miesiącach lub co 7500 km, na pewno polepszą jakość smarowania i przedłużą żywot silnika.

Nie jestem fanem ani nie polecam tak rzadkiej wymiany oleju silnikowego, ale takie osoby są i powtarzają mantrę typu bo producent tak zaleca, a ciekawe czy ciśnienie w oponach sprawdzają co tydzień lub co 500km przecież producent tak zaleca.

UWAGA !!!: Spotkałem się też z takimi tematami o wymianie oleju bez wymiany filtra oleju. Powiem jedno to zabójstwo dla silnika, poniżej przestroga film który pokazuje filtr oleju nie wymieniany przez 3 lata.

Etap pierwszy - filtr oleju wymieniony razem z olejem po roku lub 15 tys. km.

Pierwszy etap testu dotarł do końca, wprawdzie nie przejechałem 15 tys. km jednak upłyną już okres jednego roku. W 2018 16 czerwca przy stanie licznika 144 887 km. został wymieniony olej i filtr oleju, po roku 15 czerwca 2019 (16 wypadał w niedzielę) przy stanie licznika 155 520 km. ponownie został wymieniony olej z filtrem oleju. A zatem olej został wymieniony po przejechaniu 10 643 km razem z filtrem oleju, teraz czeka nas etap drugi.

Czyli po 6 miesiącach (16 listopad 2019) lub przy stanie licznika 163 020 km. zostanie wymieniony sam filtr oleju, na poniższych zdjęciach widać filtr oleju po rocznej eksploatacji i przejechaniu 10 643 km.

Filtr po osuszeniu nie wykazywał większego oporu podczas przedmuchiwania przez niego powietrza, jak widać na zdjęciach nie wygląda on tragicznie. Widoczne opiłki nie pochodzą z wnętrza silnik, są to opiłki które pochodzą z obudowy filtra który musiał być rozcięty szlifierką kątową. Moim zdaniem jak najbardziej wytrzymał by 15 tys. km., jednak należy wziąć pod uwagę także jakość oleju silnikowego który stosujemy. Aż jestem ciekaw jak filtr będzie wyglądał po 6 miesiącach, oczywiście zamieszczę zdjęcia po zakończeniu etapu drugiego.

wkład filtra oleju filtron op570 po roku i 10 tysiącach kilometrów Wkład filtra oleju FILTRON OP570 po przejechaniu 10643 km. i roku użytkowania Wkład filtra oleju FILTRON OP570 po przejechaniu 10643 km. i roku użytkowania Wkład filtra oleju FILTRON OP570 po przejechaniu 10643 km. i roku użytkowania Wkład filtra oleju FILTRON OP570 po przejechaniu 10643 km. i roku użytkowania

Etap drugi - 161459 16 listopad 2019

Etap drugi dobiegł ku końcowi, dokładnie po 6 miesiącach i przejechaniu 5 939 km filtr został wymieniony na nowy. Niemniej jednak w ciągu tych sześciu miesięcy przez filtr przeleciało około 245 000 litrów oleju. Po rozcięciu filtra nie wyglądał on tragicznie, nawet przed rozcięcie przy próbie przedmuchiwania nie wykazywał on dużych oporów. Jak widać poniżej filtr wygląda dużo lepiej, nie jest to oczywiście zdziwienie gdyż filtr przebył tylko połowę przebiegu wskazanego przez producenta.

wkład filtra oleju filtron op570, filtron op570 po 6000km, wkład filtra oleju filtr oleju, wkład filtra oleju, wkład filtr filtron op 570 wkład filtra oleju po 6 miesiącach

Etap trzeci - filtr oleju wymieniony po kolejnych 6 miesiącach lub 7500 km.
+ wymiana oleju

Etap trzeci dobiegł ku końcowi, 20 czerwca 2020 roku przy stanie licznika 165 957km został wymieniony olej razem z filtrem oleju. Olej wymieniony po 10 437 km., a filtr zgodnie z etapem drugim i wymieniony w połowie na nowy pracował przez 4498 km. Jak widać na poniższych zdjęciach wygląda on lepiej od filtra który pracował przez rok czasu, czyli przez cały okres. Oczywiście jest on brudniejszy od filtra z etapu drugiego, jednak pamiętajmy że nowy filtr założony po sześciu miesiącach pracował z olejem który był już w silniku.

filtr oleju lacetti, filtr oleju filtron op 570 filtr oleju lacetti, filtr oleju filtron op 570 filtr oleju lacetti, filtr oleju filtron op 570 filtr oleju lacetti, filtr oleju filtron op 570 filtr oleju lacetti, filtr oleju filtron op 570 filtr oleju lacetti, filtr oleju filtron op 570

Zalety i wady wymiany filtra oleju w połowie przebiegu

W pierwszej kolejności zacznę od wad bo znalazłem tylko jedną, musimy kupić nowy filtr oleju i go wymienić i to by było na tyle z wad.

Zalet nie mogę poprzeć badaniami, są to moje teorie i domysły, na pewno zabieg ten nie spowoduje ujemnych skutków.

Po pierwsze nowy filtr zapewne oczyści już nieco zużyty olej, ma to znaczenie szczególnie gdy używamy gorszej jakości oleju lub oleju typu long life i wymieniamy go rzadziej niż co roku.

Po drugie na pewno zmniejszy to opory podczas przetłaczania oleju, zmniejszy się efekt zimnego startu gdy uruchamiamy silnik na ostrym mrozie, gęsty olej trudniej jest przepchać przez nieco zużyty filtr oleju.

I po trzecie nowy filtr na pewno zmniejszy otwieranie się zaworu BY-PASS który wprawdzie zapewnia smarowanie silnika, jednak powoduje on omijanie filtra oleju i cały ten brudny olej dociera do panewek, wałków rozrządu itp. a to skraca żywotność całego silnika :-(

Czy wymieniać filtr oleju w połowie przebiegu ?

Ja w swoim przypadku będę to robił, nie dość że jest to bardzo łatwe to jeszcze na pewno przynosi pozytywne skutki, koszt takiej wymiany wynosi zaledwie 9zł bo tyle kosztuje filtr oleju do mojego lacetti 1,8 (F18D3).

Jest wiele stron i filmów na ten temat, nie odradzały takiej czynności a nawet zalecały i polecały.

Jedna ze stron bardzo mnie zaciekawiła, polecam otworzyć ją w przeglądarce chrome gdyż jest po rosyjsku a ta przeglądarka ją przetłumaczy.

Nie będę opisywał tutaj całego testu, jednak wynika z niego że filtr oleju wytrzymuje 2500 no maksymalnie 3000 km, później otwiera się zawór BY-PASS i olej nie jest filtrowany. Więc jeżeli wierzysz w oleje i filtry long life to na pewno o skutkach dowiesz się nie long a fast :-)


Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.

Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.

strzałka do góry