Chevrolet Lacetti / Nubira


Regulacja zaworów

Każdy kto kiedyś posiadał Plonez'a, dużego Fiat,a czy Maluch,a (Fiat 126p) pamięta proces regulacji zaworów co 10 - 20 tyś. km., zapewne większość aut jak nie wszystkie w tamtych latach taki proces serwisowy musiały przechodzić i przechodziły.

W przypadku rodzimych produkcji regulacja luzów zaworowych była banalnie prosta, nie wymagała tajemnej wiedzy poza zakupem szczelinomierza.

Proces ten był o tyle uciążliwy że wymagał regulacji praktycznie co roku, czyli przy każdej wymianie oleju warto było ten luz sprawdzić.

silnik, zawory, sprężyny, koniki, układ rozrządu, głowica silnika Pamiętam też przejęcie Żerańskiej Fabryki Samochodów Osobowych przez Daewoo, wprowadzili oni w Polonezie hydrauliczne popychacze zaworów co wyeliminowało konieczność regulacji.

Od tego momentu myślałem że producenci zrezygnowali z tak utopijnej konstrukcji na rzecz hydraulicznego kasowania luzów zaworowych. W lanosie czy nubirze miałem hydrauliczne regulatory, obecnie w Chevrolecie Lacetti / Nubira także są one stosowane.

Jednak niedawno przekonałem się że nie wszyscy producenci poszli w tym kierunku, jakież było moje zdziwienie gdy sąsiad który ma Mitsubishi Colt powiedział że jedzie na regulację zaworów. Mało tego ostatnio dowiedziałem się że w Chevrol'ecie Cruz w silniku 1,8 F18D4 wymagana jest regulacja zaworów co 150 000 km.

Dlaczego wielu znanych producentów nie stosuje hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych ?

mechanik, układ rozrządu, łańcuch, silnik Temat nie dał mi spokoju, tym bardziej że sam miałem chrapkę na Cruz'a z silnikiem 1,8 jednak nie byłem świadomy że te silniki nie posiadają hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych.

W pierwszej kolejności zwróciłem uwagę na to że wszystkie silniki z manualną regulacją zaworów posiadały także układ zmiennych faz rozrządu, myślę może to jest przyczyną.

Główna przyczyna to zmienne fazy rozrządu

Zawory hydrauliczne mają mniejszą sztywność, oznacz to że ich precyzja podczas otwierania zaworu jest mniejsza.

W momencie otwierania w zaworze hydraulicznym wytwarza się tak zwana poduszka olejowa, powoduje to że otwarcie i zamknięcie zaworu jest też mniej precyzyjne w zależności od zastosowanego oleju czy przebiegu samej jednostki i poziomu zużycia silnika oraz oleju.

O ile nie ma to znaczenia podczas pracy w silnikach bez zmiennej fazy rozrządu o tyle w układzie ze zmiennymi fazami rozrządu ma to znaczenie gdyż jest to układ na tyle precyzyjny że hydrauliczne kompensatory zaworowe tą precyzję zaburzają.

Aby układ zmiennych faz rozrządu był bardziej precyzyjny nie stosuje się hydraulicznych popychaczy zaworowych. Dzięki temu sztywne układy rozrządu ze zmienną fazą są bardziej precyzyjne.

Wysokie obroty

Jak się dowiedziałem przyczyną są też jednostki wysokoobrotowe, przypuszczam że takie rozwiązanie stosuje się głównie w silnikach montowanych w motocyklach typu ścigacz czy autach wyścigowych.

Wnioski

Wniosek jest jeden, jeżeli auto ma zmienne fazy rozrządu prawie na pewno zastosowano w nim manualną regulację luzów zaworowych.

Mimo tego że proces regulacji przeprowadzany jest dość rzadko 40 000 km. - 150 000 km. to w większości przypadków wymaga demontażu układu rozrządu wraz z wałkami.

Jednostki takie nie są polecane do alternatywnego zasilania typu LPG gdyż proces regulacji musi być częstszy.

Dlatego ujawnia się tutaj jedna z podstawowych wad układu ze zmiennymi fazami rozrządu, a mianowicie manualna regulacja luzów zaworowych. Jak widać jedna nowość jakim jest układ rozrządu ze zmiennymi fazami wyeliminowała technologię hydraulicznych popychaczy.

Problem pojawia się gdy kupujemy takie auto na rynku wtórnym, jeżeli poprzedni właściciel nie dbał o prawidłową regulację to drugiego właściciela może to kosztować poważną naprawą.

Drugi problem to brak wiedzy, gdy mój znajomy kupował Cruz'a dał bym sobie rękę uciąć że są samo regulatory i wiecie co teraz bym ku..a nie miał ręki. Wiele osób nie jest świadoma że wciąż niektóre nowe samochody wymagają regulacji luzu zaworowego, a może jestem jedyny ?

Podziękowania dla Godula Moto Sport

Bardzo dziękuję Panu inż. Andrzejowi Godula który prowadzi serwis oraz profesjonalny tuning Godula Moto Sport. Jako jedyny odpisał mi na meila w którym pytałem o powód stosowania w nowych silnikach manualnej regulacji luzów zaworowych, a najważniejsze że wyjaśnienia były jasne i czytelne.

Pisałem między innymi do autoryzowanych serwisów, szkół mechanicznych czy niezależnych serwisów i jak na razie nikt nie odpisał poza Panem Andrzejem, więc o czymś to świadczy.


Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.

Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.

strzałka do góry