Do Lacetti można znaleźć wiele filtrów oleju, jednak moją uwagę przykuły trzy filtry oleju. FILTRON z Gostynia nieopodal Leszna pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem, PZL Sędziszów z Sędziszowa Małopolskiego nieopodal Rzeszowa oraz Chiński filtr który znany jest pod wieloma nazwami i markami.
Od kiedy pamiętam w moich autach zawsze używałem filtrów oleju FILTRON, nigdy też nie sprawiały one żadnych problemów w okresie eksploatacji. Postanowiłem skonfrontować go z filtrem PZL Sędziszów i Chińczykiem, oby dwie firmy produkują filtry do silnika 1,8 Lacetti, jednak filtr z Sędziszowa jest o 11mm dłuższy od FILTRON'a i 21mm od filtra z Chin.
Chińczyk widnieje pod różnymi markami, wystarczy na stronie www.made-in-china.com wpisać nr 94797406 który jest numerem części filtra oleju.
Czyżby filtr z Sędziszowa miał większą powierzchnię materiału filtracyjnego, przekonasz się w poniższym materiale.
W pierwszej kolejności na warsztat poszedł filtr oleju marki FILTRON, po rozcięciu i zmierzeniu powierzchni filtrującej możemy stwierdzić.
Długość powierzchni filtrującej 185 cm o wysokości 6,5 cm., daje to powierzchnię filtracyjną około 1202,5 cm2.
Oczywiście nie jesteśmy w stanie stwierdzić chłonności materiału filtracyjnego, nie mamy do tego celu odpowiedniego laboratorium.
Waga wkładu filtrującego to 19 gram, co daje nam informację że 1cm2
wkładu filtracyjnego waży około 0,015gr.
Filtr PZL Sędziszów tak jak i Filtron to rodzima produkcja, wyróżnia go srebrny kolor oraz wysokość. Filtr ten jest najwyższy z przedstawianych tu filtrów, sugeruje to że ma największą powierzchnię filtrującą lub inną budowę ale to się okaże po rozcięciu.
Logo firmy, sposób montażu oraz oznaczenie filtra razem z rozmiarem gwintu mocującego nadrukowano z boku filtra czarną farbą, dodatkowo przy gwincie montażowym wybito rodzaj gwintu M18x1,5 to gdyby czarna farba się wytarła.
Po rozcięciu i dostaniu się do środka, od razu można zauważyć że budowa filtra troszkę różni się od FILTRON,a.
Wkład jest inaczej zamocowany do tulei usztywniającej, zamknięty jest od dołu i góry a dodatkowo użyto dość sporo kleju. Na górze znajdziemy uszczelkę a na dole sprężynę która dopycha cały wkład.
Zapewne wysokość filtra jest spowodowana troszkę inną budową, jednak nie oznacza to że wkład ma większą powierzchnię filtracyjną.
Waga wkładu filtracyjnego to około 15, 16 gramów, jednak nie należy się nią sugerować gdyż do warzenia musieliśmy wkład po prostu wyciąć, a robiliśmy to nieprecyzyjnie.
Wysokość wkładu to około 7cm, jednak po sklejeniu to około 6,7 cm a długość to 175cm., zatem powierzchnia filtrująca to około 1172 cm2.
Więc z wyliczeń wynika że FILTRON ma o 30 cm2 powierzchnię filtrującą większą, jednak na uwadze należy mieć to że pomiary są dość niedokładne i przy obliczaniu powierzchni filtra z Sędziszowa biorąc wysokość wkładu nie 6,7cm a 7cm powierzchnia filtrująca wychodzi już 1225 cm2.
Oczywiście należy też uwzględnić jakość wkładu filtrującego, niestety nie posiadamy laboratorium i nie możemy ocenić użytego materiału. Niemniej jednak filtr PZL Sędziszów czy FILTRON należy stawiać na równi gdyż różnice są w granicach błędu.
Co ciekawe chiński filtr jest droższy od rodzimych, kosztował mnie 12zł a filtron czy sędziszów to koszt około 9 - 10 zł. Chiński filtr zapakowany jest w kartonowe pudełko z napisem AUTOMAC, niestety nic nie znalazłem na temat tej firmy.
Na stronie made-in-china.com pod nr katalogowym 94797406 znajdziemy nasz filtr pod wieloma markami czy nazwami, generalnie większość tych filtrów klepana jest zapewne w jednej fabryce ale tego nie jestem pewien.
Pierwsze co przykuło naszą uwagę to zalecenia wymiany co 6000 mil lub 10000 km, zapewne dlatego że filtr jest niższy od FILTRON'a o 1cm a o 2cm od filtra z Sędziszowa. Waga wynosi 249 gramów co sugeruje także że powierzchnia filtrująca jest mniejsza, jest lżejszy od FILTRON'a o 11 gramów a od filtra z Sędziszowa aż o 46 gramów.
Drugim dość dużym błędem jest siła dokręcania, w Chińskim opisie widnieje siła 12 - 16Nm, natomiast po angielsku napisano już 1.2 - 1.6N.m., jeszcze przed rozcięciem widać niedbałość we wnętrzu filtra w postaci rozlanego kleju który trzyma wkład filtrujący.
Po rozcięciu widać że mocowanie wkładu filtracyjnego za pomocą kleju robiona jest raczej ręcznie, widać to po niedbałym i nierównomiernym nałożeniu kleju.
Wkład dość łatwo było odkleić, dlatego mierzenie i warzenie jest dość precyzyjne. Waga to około 14 gram + pozostałości kleju, wysokość to zaledwie 5 cm. a długość to 64 cm. daje to oszałamiającą powierzchnię 320 cm2.
To zaledwie 1/4 powierzchni filtra PZL Sędziszów czy FILTRON'a, jakość wkładu filtracyjnego też nie jest najlepsza, tam gdzie stykał się z klejem jest wyraźnie ciemniejszy, tak jakby nasiąkną klejem mocującym.
Kupując filtr marki FILTRON czy PZL Sędziszów możemy być pewni że spełniają one normy producenta silnika, firmy te posiadają odpowiednie laboratorium które bada jakość i powtarzalność produktów.
Oby dwie firmy zlokalizowane są w Polsce, jesteśmy w stanie reklamować kupiony tam produkt czy dochodzić swoich praw.
Kupując filtr z Chin nie jesteśmy w stanie określić co jest w środku, jak widać jeden Polski filtr to cztery Chińskie biorąc pod uwagę powierzchnię filtracyjną. Tak naprawdę filtr z Chin należało by wymieniać co 3,5 tys. km. a nie co 10 tys. tak jak podaje producent.
Koszt zakupu Chińskiego filtra na znanym serwisie aukcyjnym jest nawet wyższy od Polskiego FILTRON'a czy PZL Sędziszów. Jeżeli już zdecydujemy się na taki filtr, sprawdźmy co to za firma bo często nazwy firm na filtrach są wymyślane przez zamawiających.
Sam odradzam montaż filtrów nieznanego pochodzenia, szczególnie filtrów oleju widać to na w/w przykładzie.
Chińczyk | Filtron OP 570 |
PZL Sędziszów PP471 | |||
Waga filtra z uszczelką | 249gr. +-1gr. | 260gr. +-1gr. | 295gr. +-1gr. | ||
Waga filtra bez uszczelki | 243gr. +-1gr. | 253gr +-1gr. | 289gr. +-1gr. | ||
Waga wkładu filtrującego | 14gr. +-1gr. | 19gr. +-1gr. | 15gr. +-1gr. | ||
Waga wkładu z rdzeniem | 58 gr. +-1gr. | b.d. | 72 gr. +-1gr. | ||
Powierzchnia wkładu filtrującego wys. x dł. | 5cm x 64cm = 320 cm2 | 6,5cm x 185cm = 1202,5 cm2 | 6,7cm x 175cm = 1172 cm2 | ||
Wysokości | 76 mm | 86 mm | 97 mm | ||
Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.
Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.