Chevrolet Lacetti / Nubira


Jak często wymieniać olej w silniku ?

Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.

silnik chevrolet Przeczytałem wiele niezależnych artykułów w internecie i jasno z nich wynika że najbardziej optymalnym okresem wymiany w autach osobowych jest okres 1 roku lub po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów, w zależności co minie wcześniej.

Oczywiście można go wydłużyć o jeden czy dwa miesiące i do 17 - 18 tysięcy kilometrów, jednak granicy 18 tysięcy i 18 miesięcy nie warto przekraczać.

Wielu producentów zaleca wymianę dopiero po przejechaniu 20, 30 czy nawet 50 tysięcy lub co 2, 3 lub nawet 4 lata. Wynika to z kilku przyczyn, po pierwsze ekonomicznego z punktu widzenia klienta gdyż nie będzie on musiał wymieniać oleju co roku tylko co dwa.

dwieście złotych, banknot, polska waluta Koszt wymiany oleju w autach kompaktowych z reguły nie przekracza 200 zł, w moim chevrolecie wymieniłem olej sam a części eksploatacyjne kosztowały mnie w przybliżeniu 150 zł (olej 5W40, filtr oleju, filtr powietrza, filtr LPG i filtr kabinowy).

Czy oszczędności w 150 - 200 zł rocznie naprawdę się opłacają, z mojego punktu widzenia nie jednak dla osoby która rocznie robi ponad 30 tysięcy pozornie tak.
Druga przyczyna jest bardzo prosta, kupując nowe auto diler pokazuje Klientowi to jako atut, nie będzie musiał po roku do niego przyjeżdżać na wymianę oleju która w serwisie jest 2 a nawet 3 razy droższa niż w niezależnym zakładzie mechanicznym.

No i trzeci powód to łatwiejsza sprzedaż takiego auta, szczególnie osobą które robią bardzo dużo kilometrów lub firmom dla których serwis w postaci wymiana oleju to dodatkowy koszt.

Wielu dilerów i sprzedawców samochodów sugeruje Klientowi że stosowany olej jest z wyższej półki, long life o wydłużonym okresie wymiany a zastosowana technologia pozwala na wymianę co 30 tysięcy kilometrów lub co 2 lata.

Owszem trudno się nie zgodzić że dzisiejsze oleje to nie mineralny SELEKTOR 20W40 który lałem do mojego FSO POLONEZ, dzisiejsze oleje są naprawde bardzo dobre i spełniają wiele wyśrubowanych norm.

samochód, chandlarz, czerwone auto Jednak ten sam sprzedawca zapomniał wam powiedzieć że wasz silnik 1,4 z turbiną ma więcej mocy niż mój wolnossący 1,8 i oleju lejemy 3 litry a do mojego wchodzi 4.

Nowe silnik są naprawdę wysilone, minęły te czasy kiedy silnik 1,6 był mocniejszy od 1,4 a olej w tak wysilonych silnikach pracuje w dużo trudniejszych warunkach. Dlatego też jestem zwolennikiem i zalecam nie przekraczanie 15 tysięcy i jednego roku dla zdrowotności silnika.

Dlaczego lepiej co roku lub co 15tyś. km ?

tłoki, zawory w silniku, silnik spalinowy

Olej głównie zmniejsza tarcie w silniku pomiędzy elementami ruchomymi, panewki - wał, pierścienie tłokowe - cylinder czy wałek rozrządu - zawory.

Podczas tarcia olej nie tylko zmniejsza zużycie elementów silnika ale także odbiera bardzo duże ilości ciepła które powstają właśnie podczas tarcia.

Więc jest on narażony na bardzo duże temperatury, a czym wyższe obroty i bardziej wysilony silnik tym bardziej obciążony jest olej.

Należy pamiętać też że w silnikach o mniejszych pojemnościach jest go z reguły mniej, a podczas rozgrzewania każdy nawet najlepszy olej narażony jest na starzenie.

Dla przykładu zróbcie taki test, usmażcie na oleju rzepakowym 2 kg frytek, po wystygnięciu wlejcie go do słoika i odstawcie na 8 miesięcy. Gwarantuje wam że po otwarciu tego oleju w ósmym miesiącu nie będziecie mieli ochoty na usmażenie czegokolwiek na nim. To samo dzieje się w silniku po prostu olej się starzeje niezależnie od tego czy przejechaliście 1000, 10 000 czy 15 tysięcy kilometrów warto go wymienić po roku.

Drugim ważnym zadaniem oleju jest dbanie o czystość w silniku, usuwa on z silnika produkty spalania i tarcia jakim jest sadza, woda czy opiłki metalu.

Olej przepływa przez filtr oleju i tam zostawia większość niesporządzanych zanieczyszczeń, jednak taki filtr ma też swoje możliwości. Średnio w ciągu godziny przepłynie od 1200 - 1500 litrów oleju przez filtr, w ciągu roku przez filtr przepłynie od 438000 do 547500 litrów oleju zakładając że będziemy jeździć godzinie dziennie.

filrt oleju, filtyron op 570, fitr oleju chevrolet lacetti Filtr dla silnika to jak nerka dla człowieka, jego żywotność też ma granice nie może non stop filtrować bez wymiany.

Z czasem filtr nie spełnia swojego zadania, przepływ jest coraz mniejszy a zatem silnik musi wykonać większą pracę do utrzymania odpowiedniego ciśnienia oleju.

Bardzo zabrudzony filtr przepuszcza już większość zanieczyszczeń a co za tym idzie dostają się one do tak delikatnych miejsc jak panewki.

Bez owijania w bawełnę można powiedzieć że zbyt rzadka wymiana filtra oleju i samego oleju to nieuchronne i przyśpieszone zużycie silnika.

Należy także pamiętać że nawet nowy silnik nie jest idealnie szczelny, do oleju w trakcie pracy dostaje się olej napędowy w przypadku diesla czy benzyna w przypadku silnika benzynowego.

Niewątpliwie pogarsza to właściwości smarne oleju w naszym silniku, w efekcie po 30 tysiącach kilometrów wylewamy maź która na pewno nie chroni silnika.

Zapytacie zapewne skąd woda w silniku, zrozumieją mnie osoby które mają okulary. Zapewne nie raz zdarzyło się wam że po wejściu do ciepłego pomieszczenia z zimnego, np. w zimie na okularach pojawił się szron.

filtr powietrza chevrolet lacetti Niestety to samo dzieje się w silniku na mrozie czy w chłodne jesienne dni gdy uruchomimy silnik różnica temperatur powoduje wytrącanie się wody we wnętrzu silnika i dostawanie się go do oleju.

Pamiętajmy również że produktem spalania jest także woda, w prostym uproszczeniu paliwo to węglowodór plus powietrze a dokładnie tlen. Czyli HC+O2 = H20, CO2, CO oraz tlenki azotu Nx, nie jestem chemikiem ale tak to z grubsza wygląda.

Objawem wytrącania wody jest biała maź na korku oleju czy w odmach, dzieje się tak dlatego że jeździmy na bardzo krótkich odcinkach, olej nie zdąży się rozgrzać i odparować wody.

Podczas wymiany oleju i filtra oleju zapewne wymieniamy też filtr powietrza i paliwa, choć ten drugi nie rzadko wymieniany jest rzadziej. Niemniej jednak oszczędzając na filtrze powietrza zwiększamy przede wszystkim zużycie paliwa, silnikowi coraz ciężej zassać powietrze przez zapchany filtr.

Bez wątpienia roczne oszczędności w wysokości 150 - 200 zł są nic nie warte, pamiętajmy że zwlekając z wymianą oleju możemy narazić się na koszty 10x wyższe.


Podsumowanie

bańka oleju, olej silnikoy, złota bańka oleju, olej do silnika

Nie ma co oszczędzać na wymianie oleju w silniku, najlepiej to robić raz do roku lub co 15 tysięcy kilometrów. Olej po prostu się zużywa, smaruje silnik, odbiera ciepło a do tego rozcieńcz się z benzyną, olejem napędowym czy wodą.

Niby oszczędność ale koszty naprawy zatartych panewek, pierścieni czy innych elementów silnika mogą zrujnować wasz budżet.

Przy odsprzedaży takiego auta jak dla mnie wartość na pewno będzie niższa, wolę kupić auto starsze które miało regularnie wymieniany olej co roku lub po 15 tysiącach kilometrów niż nowsze z zapisem o wymianie co dwa lata lub 30 tyś. km.

Nie znalazłem żadnych plusów wymiany oleju po 2 latach czy przebiegach powyżej 30 tyś. km., chyba że znajdziecie i podacie w komentarzach na FB.


Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.

Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.

strzałka do góry