Chevrolet Lacetti / Nubira


Kolektor ssący Lacetti 1.8 F18D3

Wiele mitów i niejasności narosło w oku kolektora silnika F18D3 montowanych po 2005 roku w Chevrole'cie Lacetti / Nubira 1.8. W pierwszej kolejności należy zaznaczyć że klapy w kolektorze silnika F18D3 to nie klapy wirowe, sam tak myślałem gdyż wiele filmów na YOUTUBE pokazywało już rozpołowiony kolektor z hałasującymi klapkami. Klapy wirowe są montowane pod sam koniec kolektora na styku z głowicą, a tutaj w połowie kolektora co było dziwne.

kolektor ssący lacetti f18d3 silnik 1.8, przekrój poprzeczny Dopiero jak zobaczyłem przekrój boczny kolektora wszystko się wyjaśniło, kolektor w silniku 1.8 F18D3 ma zmienną długość tak zwany VGIS co widać na załączonym obrazku.

Jak widać na przekroju kolektora ssącego powietrze ma dwie drogi, gdy silnik pracuje na wolnych obrotach lub w niskim zakresie obrotów to powietrze pokonuje długą drogę (strzałki zielone klapki 1 zamknięte).

Natomiast po przekroczeniu 3500 - 4000 obr/min klapy (1) otwierają się i powietrze pokonuje krótszą drogę (strzałki czerwone).

Doładowanie dynamiczne czym jest ?


W pierwszej kolejności należy zaznaczyć iż powietrze zasysane do silnika nie jest w sposób ciągły, to nie odkurzacz który ssie cały czas z taką samą siłą.

Można to w szczególności zaobserwować w silnikach jedno cylindrowych, w silnikach czterosuwowych prócz suwu ssania jest też suw sprężania, pracy i suw wydechu.

W silnikach z czterema cylindrami czasie gdy pierwszy tłok ma suw ssania to drugi jest w fazie sprężania, trzeci w fazie wydechu a czwarty w fazie pracy.

W silniku czterocylindrowym pomiędzy suwami ssania teoretycznie nie występują przerwy, jednak to tylko teoria. Oczywiście nie jesteśmy w stanie wychwycić różnicy ciśnień podczas pracy silnika przykładając rękę do kolektora ssącego, na wolnych obrotach wał obraca się od 850 do 1000 obrotów na minutę więc jeden cylinder w ciągu minuty ma około 250 suwów ssania, czyli na sekundę o 4 - 5 suwów ssania. Owszem przy silniku jednocylindrowym może i było by to do wyczucia, ale w lacetti to silnik z czterema cylindrami.

Doładowanie dynamiczne wykosztuje efekt przepływu powietrza w kolektorze ssącym, z uwagi na to że przepływ nie jest stały wytwarzana jest tak zwana fala uderzeniowa.

Dzięki temu do cylindra trafia więcej powietrza niż jest w stanie zassać tłok, spotkałem się z nazwą doładowania bezsprężarkowego.

Oczywiście doładowanie dynamiczne daje dużo mniejszy przyrost mocy, jednak jest bardzo tani. Przy doładowaniu dynamicznym można zauważyć zastosowanie rezonatora lub rezonatorów w układzie dolotowym, to takie czarne puszki lub rurki. Ich zadaniem jest wprowadzenie zasysanego powietrza w drgania (rezonans), dzięki temu właśnie potęgowane jest doładowanie dynamiczne.

Dlatego w przeróbki układu dolotowego mogą przynieść więcej skutków ubocznych niż korzyści. Osoby które miały Daewoo Nubirę I (J100) z silnikiem 2.0 zapewne zauważyły że w porównaniu z modelem J150 Nubira II 2.0 różniły się układem dolotowym.

Ta pierwsza nie miała rezonatora, skutkiem tego było inne położenie maksymalnego momentu obrotowego, dla Nubiry I 4400obr/min. a dla Nubiry II 2400 obr/min. Wadą doładowania dynamicznego jest wąski zakres pracy, zauważyłem to na Nubirze II (J150) gdyż nią użytkowałem prawie 11 lat. Bardzo ładnie przyśpieszała od 1500 - 2000 obr/min do 3500 obr/min, jednak powyżej tej prędkości obrotowej wprawdzie auto przyśpieszało ale znacznie wolniej, czuć było spadek mocy.

Po co jest zmienna długość kolektora dolotowego ?

Aby zapobiec i zwiększyć zakres działania doładowania dynamicznego inżynierowie wpadli na bardzo prosty pomysł, zmienna długość kolektora ssącego.

Jeżeli ktoś miał Daewoo Lanos z silnikiem 1,5 lub 1,6 16V zapewne wie że silniki te były wyposażone w VGIS, (ang. Variable Geometry Induction System) podobny system zastosowano w Lacetti silnik 1,8 16V F18D3.

Dzięki zastosowaniu zmiennej długości kolektora ssącego silnik jest bardziej elastyczny na niskich, średnich i wysokich obrotach.

kolektor ssący lacetti f18d3 silnik 1.8, przekrój poprzeczny Podczas pracy na niskich i średnich obrotach (do 3500rpm) powietrze zasysane do cylindrów jest długą drogą (zielone strzałki, klapy 1 zamknięte), po przekroczeniu obrotów 3500 - 4000 rpm., otwierają się klapy 1 i powietrze do silnika dociera krótką drogą (strzałki czerwone).

Dzięki temu rozwiązaniu wykorzystywane jest doładowanie dynamiczne w szerszym zakresie obrotów, a powyżej 4000 obr/min. nie jest odczuwalny spadek mocy tak jak to działo się w silnikach 2.0 w Nubirze II (J150). Szkoda tylko że inżynierowie nie poszli za ciosem i nie zmienili przełożenia skrzyni biegów, albo nie dołożyli szóstego biegu.

Wady i zalety zmiennej długości kolektora ssącego w silniku F18D3

Do zalet tego systemu bezgłośnie należy zwiększenie dynamiki w całym zakresie obrotów silnika, wielu kierowców ma dość spokojny styl jazdy a co za tym idzie rzadko kiedy system się ten aktywuje, najczęściej do aktywacji dochodzi na autostradzie i podczas dynamicznej jazdy.

Do wad tego systemu bez wątpienia należy konstrukcja, zastosowanie plastikowych tulei oraz samych klap. Po pewnym czasie oś na której zamocowane są klapy powoduje wytarcia w tulejach, powstają luzy które są słyszalne na zewnątrz silnika podczas jego pracy, przypomina to hałas aluminiowych żaluzji na wietrze.

Naprawa i regeneracja kolektora ssącego Lacetti

W pierwszej kolejności smutna wiadomość, na dzień dzisiejszy nie znalazłem zestawu naprawczego. Jedynie gdzieś na Ukrainie znalazłem mechanika, serwis który tym się zajmuje, koszt zestawu naprawczego około 50 - 60$ wraz z wysyłką (2018r).

Można też odłączyć zawór a hałas zniknie, jednak dynamika powyżej 4000 or/min. zmniejszy się, a spalanie może wzrosnąć.

Oczywiście istnieją nowe kolektory ssące i można je kupić, jednak cena powyżej 2 000 zł jest raczej mało opłacalna. Słyszałem też o podmiance części z kolektora ssącego od opla zafiry, vectry lub astry, jednak kupując używany kolektor nie możemy być pewni że jest w pełni sprawny.

Napisałem też do serwisu Opla/Chevroleta czy zestawy naprawcze są dostępne, na dzień 23 październik 2018 nie dostałem jeszcze odpowiedzi, jednak w razie odzewu zamieszczę informację.


Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.

Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.

strzałka do góry