Chevrolet Lacetti / Nubira


Oleje silnikowe część pierwsza

bańka oleju, olej w złotej bańce, bańka oleju 5 litrów, bańka oleju 4 litry Olej silnikowy to praktycznie jeden z najważniejszych płynów w silniku, jednak wielu kierowców a co najgorsze mechaników i tzw. znawców źle określa rodzaj oleju.

Oleje silnikowe można podzielić na trzy grupy, syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne, nie zawsze olej 5W30 to syntetyk i nie zawsze 15W40 to olej mineralny. Liczby te nie określają rodzaju oleju a zachowanie się go w niskich i wysokich temperaturach.


Co oznacza liczba przed literką W ?

zimny drót, zimny drut, mróz, zmrożony drut, zmrorzony drut, Przed literką W znajduje się cyfra określająca klasę oleju a dokładnie jak się on będzie zachowywał przy ujemnych temperaturach, głównie chodzi tu o zimny silnik podczas rozruchu.

Dla przykładu olej 0W podczas rozruchu w temperaturze -10oC do najdalszego punktu smarnego dotrze po 3 sekundach, ten sam olej klasy 10W dotrze do tego samego punktu po 10 sekundach.

Jednak sytuacja się zmieni gdy silnik z olejem 0W będzie w temperaturze -10oC a 10W w temperaturze 0oC, może dojść do tego że olej 10W zrówna się się z olejem 0W.

Dobierając olej nie kierujmy się tym że 0W, 5W to syntetyki, 10W to półsyntetyki a 15W, 20W i 25W to oleje mineralne bo to nie jest prawdą.

W naszym klimacie oleje 0W, 5W i 10W spełnią wymagania większości kierowców, w ostateczności może to być olej 15W jednak bardzo dobrej jakości np. syntetyk jak ten: AMSOIL 15W40.

Jeżeli twoje auto parkuje w nieogrzewanym garażu lub na zewnątrz, często odpalasz i gasisz silnik oleje typu 5W czy 0W są jak najbardziej polecane.

Olej 10W w tych warunkach też spełni swoje wymagania, jednak na pewno w mniejszym stopniu chroni silnik podczas rozruchu, jeżeli twoje auto sporadycznie stoi na zewnątrz w mroźne dni a garażujesz je w ogrzewanym garażu to olej z przedziału 10W jest dobrym i nieco tańszym rozwiązaniem.

Oleje 15W i to jeszcze syntetyczne są rzadkością w naszych sklepach, jednak syntetyczny olej 15W na pewno sprawdzi się w aucie gdy bardzo dużo jeździmy bez gaszenia silnika lub używamy go głównie w lecie, np. kamper.

W naszych polskich warunkach gdzie auto jest zarówno wykorzystywane do dojazdu do pracy, sklepu czy zawożenia dzieci do szkoły a raz w roku jedziemy na wakacje to oleje 0W, 5W czy nawet 10W są jak najbardziej polecane, oby były to oleje syntetyczne.

Co oznacza cyfra po literze W ?

silnik, wał korbowy, tłoki, korbowody, blok silnika Po literce W oznaczana jest klasyfikacja oleju w wysokich temperaturach, nazywana też klasyfikacją letnią, rozróżniamy 8 klas 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50 i 60.

Pierwsze dwie czyli 8 i 12 mają zastosowanie w silnikach które dopiero zostaną odpowiednio zaprojektowane i nie znajdziemy ich na rynku, natomiast klasa 16 jest obecna na rynku jednak ma zastosowanie głównie silnikach mało obciążonych np. w autach hybrydowych.

Musimy wiedzieć że czym większa cyfra po literce W tym większa ochrona silnika, jednak co za tym idzie tym większe zużycie paliwa.

Aby wytłumaczyć i zobrazować to na nasz język, zakładam że olej 10W20 wytworzy film olejowy o grubości 0,2 mm i będzie szybciej ściekał ze smarowanej części, natomiast olej 10W60 wytworzy film o grubości 0,6 mm i będzie dużo wolniej ściekał ze smarowanej części w tych samych warunkach.

Film olejowy wytworzony przez olej 10W60 będzie dużo trudniej przerwać, bardzo dobrze sprawdzi się w silnikach mocno wysilonych z turbo doładowaniem, wysokoobrotowych itp.

Oleje z przedziału SAE 20 i 30 to tzw. oleje energooszczędne, cieńszy film olejowy spowoduje że tłok będzie miał lżej zgarniając olej z gładzi cylindra i oszczędzi na paliwie, jedna olej SAE 40, 50 czy nawet 60 zmniejszą zużycie silnika i jego elementów gdyż wytworzy grubszy film olejowy, silnik zużyje więcej paliwa gdyż tłok będzie miał ciężej ale grubszy film olejowy lepiej go zabezpieczy i ochroni.

Zatem jaką klasę oleju wybrać

pytajnik, pytanie, ludzik W naszych Chevroletach Lacetti producent zaleca klasy zimowe od 0W do 15W a klas letnie SAE 30 lub 40 dla silników z zapłonem iskrowym, czyli na benzynę lub LPG.

Natomiast do silników z zapłonem samoczynnym czyli diesla, polecane są klasy zimowe 0W lub 5W, natomiast klasa letnia tylko SAE 40.

Jeżeli chodzi o klasę zimową to tutaj pole manewru jest bezpieczniejsze, bo głównie zależy od użytkowania naszego pojazdu.

W silnikach diesla producent daje nam mniejsze pole manewru bo są to oleje typu 0W lub 5W, w silnikach benzynowych poleca olej od 0 do 15W.

Ja jednak polecam 0W lub 5W w ostateczności 10W, oleje typu 0W czy 5W na pewno spiszą się lepiej w niskich temperaturach od oleju 10W, podczas zimnego startu.

Bardzo złym pomysłem jest zamiana oleju z 0W na 15W bo silnik ma ponad 200 tysięcy kilometrów i jest zużyty, zabiegi takie są mitem w żaden sposób nie uszczelni to silnika, parametr ten jak wspomniałem mówi nam o zachowaniu w niskich temperaturach i po rozgrzaniu oleju nie ma żadnego znaczenia.

Kolejny parametr letni zalecany do naszych silników to SAE 30 lub 40 a w przypadku diesla tylko SAE 40. Jeżeli chodzi o wybór to polecam zastosowanie oleju typu SAE 40 w szczególności jeżeli auto posiada LPG. Nie wiem jak duże oszczędności daje SAE 30 w porównaniu SAE 40, jednak nie po to montujemy LPG żeby jeszcze na oleju oszczędzać.

Czy mogę zastosować olej SAE 20 dla jeszcze większej oszczędności ?

W żadnym wypadku nie polecam, po pierwsze nie jest to olej zalecany do naszych silników, po drugie na niskich obrotach może ale tylko może dał by radę, przy wyższych obrotach film olejowy na pewno został by zerwany a co za tym idzie silnik by się zatarł. Zastosowanie takiego oleju na pewno spowoduje poważne uszkodzenie naszych silników, nie zaoszczędzimy.

Czy mogę zastosować olej typu SAE 50 ?

Choć może się wydawać że taki olej bardziej ochroni nasz silnik grubszym filmem olejowym to nie zawsze musi tak być, w szczególności gdy silnik nie jest zaprojektowany pod taki olej i producent go nie zaleca.

Po pierwsze taki olej ma większą lepkość a co za tym idzie w wyższych temperaturach będzie go ciężej przepompować, w efekcie pompa olejowa może nie dostarczyć odpowiedniej ilości oleju do całej magistrali olejowej.

Po drugie taki olej może być spalany w większej ilości, pierścienie tłokowe mogą nie poradzić sobie z tak dużą ilością oleju, w efekcie będzie on przedostawał się do komory spalania gdzie będzie spalany a w efekcie może dopuścić do uszkodzenia katalizatora czy filtra DPF.

Słyszałem ale sam nie stosowałem że w bardzo zużytych silnikach warto zastosować olej o większej lepkości, np. zamiast 5W40 wlewamy 5W50. Przypuszczam ale tylko przypuszczam że taki olej chwilowo może polepszyć pracę silnika, jednak na pewno nie uchroni nas to przed remontem a tylko rozciągnie w czasie.

Podsumowanie części pierwszej

Po pierwsze nie prawdą jest że oleje 5W czy 0W to tylko oleje syntetyczne, nie jest też prawdą że oleje 10W to oleje półsyntetyczne a oleje 15W to minerały.

Po drugie nie jest prawdą że olej 15W bardziej uszczelni silnik niż olej 0W czy 5W.

Po trzecie zawsze dobierajmy lepkość oleju zgodnie z zaleceniami producenta, miejmy też na uwadze w jakich warunkach korzystamy z auta.


Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.

Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.

strzałka do góry