Chevrolet Lacetti / Nubira


Norma API i ACEA

Ostatni parametr na jaki należy zwrócić uwagę to norma API oraz ACEA, z własnego doświadczenia wiem że na te normy i zalecenia rzadko kiedy zwracamy uwagę. Po pierwsze nie są one wyeksponowane tak jak klasyfikacja SAE czy logo producenta, po drugie kupując olej z wyższej półki zakładamy że spełnia on zalecane normy API i ACEA.

Norma jakościowa API

Norma jakościowa API została podzielona na dwie grupy, dla silników z zapłonem iskrowym czyli benzynowe oznaczane literką S, oraz grupa dla silników z zapłonem samoczynnym czyli diesli oznaczane literką C. Zaznaczam że są oleje które spełniają obie normy zarówno do silników diesla jak i benzynowych.

Po literze S (silniki z zapłonem iskrowym) oraz po literze C (silnik z zapłonem samoczynnym) występują litery alfabetu np. SB czy CB, czym dalsza litera tym norma jakościowa wyższa i nowsza.

Dla silników benzynowych najniższa norma oznaczona jest literą A a najwyższa na grudzień 2020 literą P, dla silników wysokoprężnych najniższa norma jakościowa oznaczona jest literą A a najwyższa na grudzień 2020 literą K.

Należy wspomnieć że w silnikach diesla po literze może wystąpić także cyfra 4 lub 2, oznacza że olej jest tylko dla silników diesla 4 lub dwusuwowych, zasadę działania diesla dwusuwowego świetnie pokazuje film, myślałem że już nic w motoryzacji mnie nie zdziwi a tu diesel dwusuwowy.

Przy doborze oleju do silnika należy pamiętać że możemy wlać olej o jedną klasę wyższą, jeżeli producent w przypadku olejów do silników benzynowych zaleca klasę SJ, to możemy wlać olej o klasie wyższej SL ale ryzykownie jest wlewać olej SM czy SN. Absolutnie nie należy wlewać niższych klas np. SH czy SG, na pewno spowoduje to wcześniejsze zużycie części a nawet awarię silnika.

Mimo tego że wiele norm jest przestarzałych to w dalszym ciągu produkuje się oleje o niższych klasach według API, przede wszystkim dla jednostek które są oldtimerami, zestawienie klasyfikacji API dla silników benzynowych oraz dla silników z zapłonem samoczynnym czyli diesli.

Norma jakościowa ACEA

Jak dla mnie normy jakościowe ACEA są mniej czytelne niż amerykańskie normy API, nie dość że zostały podzielone na silniki diesla i benzynowe, to mamy tam oleje specjalne dla aut z zaawansowanymi układami katalitycznymi czy normy dla silników diesla mocno wysilonych.

Obecnie rozróżniamy klasy A/B które określają oleje do silników benzynowych i diesla lekko obciążonych, czyli osobowych i lekkich dostawczych A1/B1, A3/B3, A3/B4 oraz A5/B5.

Osobno zgrupowano oleje tzw. ekologiczne do aut z zaawansowanymi układami katalitycznymi czy wyposażone w układ DPF lub GPF w silnikach z zapłonem iskrowym, normy jakościowe określane są literką C oraz cyfrą od 1 do 4.

Ostatnią normą jakościową jest norma dla silników diesla bardzo obciążonych, została ona podzielona na cztery grupy oznaczonych literą i cyfrą od E4 do E9, oleje takie są stosowane w ciężarówkach czy mocno obciążonych silnikach diesla.

Należy zaznaczyć że technicznie niemożliwe jest aby olej spełniał normy klasy A/B oraz C, oczywiście w niektórych przypadkach jest możliwe aby olej spełniał zarówno dwie normy jednak na pewno nie spotkamy takiego oleju który spełnia normy ACEA A3/B4, C3 bo jest to technicznie niemożliwe. Warto zapoznać się ze stroną atiel.org gdzie znajdziemy możliwe kombinacje norm jakościowych ACEA.


Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.

Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.

strzałka do góry