Wiemy już jak rozpoznać dobry olej syntetyczny, czym jest norma SAE, czym jest norma API i ACEA a zatem możemy wybrać olej silnikowy do naszego Chevroleta.
Nie kierujmy się marką tylko wytycznymi producenta, często bywa tak że chcemy kupić olej jeszcze lepszy niż zaleca producent, niestety może mieć to odwrotne skutki i przyniesie niezamierzoną kosztowną awarię jednostki.
Oczywiście bez względu na przebieg tylko pełno syntetyczny olej, posiada same zalety a jedyna jego wada to cena.
Olej syntetyczny lepiej chroni przed starzeniem uszczelki, o-ringi, siemeringi i inne uszczelniacze, jest mniej podatny na starzenie a co za tym idzie dłużej zachowuje swoje właściwości między wymianami w porównaniu z olejami półsyntetycznymi i mineralnymi i jest bardziej stabilny wysokich i niskich temperaturach oraz pod dużymi obciążeniami.
Największym mitami o olejach syntetycznych to stwierdzenie że nie nadają się do silników z dużymi przebiegami, rozszczelnią silnik czy nie można ich używać po olejach półsyntetycznych czy mineralnych.
Jeżeli chodzi o silnik benzynowe to producent daje dość dużą rozpiętość od 0WX do 15WX gdzie X wynosi 30 lub 40, dla silników diesla producent poleca tylko dwie lepkości 0W40 lub 5W40.
Uważam że w przypadku silników benzynowych nie ma co szukać oszczędności w postaci X=30 tym bardziej jeżeli w aucie zamontowany jest układ zasilania w LPG, uważam że rozsądna lepkość w przypadku silników benzynowych to oleje 0W40 lub 5W40 no w ostateczności 10W40 ale bardzo dobrej jakości nie jakiś najtańszy.
Tutaj nie ma co kombinować i do benzyny lać olej A3/B3 lub A3/B4 według specyfikacji ACEA, lub według specyfikacji API olej SM lub o jedną klasę wyższy SN oraz SN Plus.
Do diesla bezwzględnie lać olej C3 według specyfikacji ACEA co ochroni układ DPF przed wcześniejszym zużyciem.
Tutaj w pełni zgodzę się z producentem, bez względnie po okresie roku lub gdy przebieg przekroczy 15 tysięcy kilometrów. Nie ważne że w okresie roku zrobiliśmy dużo mniej niż 15 tysięcy, należy go wymienić gdyż zachodzące w oleju procesy chemiczne negatywnie wpływają na jego jakość.
Należy wspomnieć że każde wydanie instrukcji odmiennie określa jakość oleju, instrukcje zamieszczone na stronie chevroleta w zależności roku i wydania określają jakość oleju, pierwsza z nich nie uwzględniała silnika diesla i ciężko znaleźć co ile należy wymienić olej, zapewne jest to w książce serwisowej do której nie mam dostępu.
Poniżej zamieszczam tabelę w której zebrałem zestawienia doboru oleju do silników do Lacetti według instrukcji zamieszczonych na oficjalnej stronie chevroleta.
Nr i rok instrukcji na stronie chevrolet.pl | Rodzaj Silnika | Ilość oleju wraz z filtrem oleju | Jakość oleju według ACEA i API | Lepkość według SAE | Wymiana oleju | Uwagi | ||
Lacetti j241w / 2007 | nie określony | 3,75 | API SL (ILSAC GF-III) | 10W30 lub 5W30 | Nie określona lub nie znaleziona w instrukcji | Lepkość oleju należy dobrać w zależności od temperatury zewnętrznej. Nie zmieniać na olej o innej lepkości w przypadku nieznacznych wahań temperatury | ||
Lacetti j221e / 2007 | silnik benzynowy | 3,75 | API SL (ILSAC GF-III) | 10W30 lub 5W30 | jw. | jw. | ||
silnik diesla | 6,21 | ACEA C3, MB 229.31 | 5W40 | |||||
Lacetti_J242E-8_PL / 2008 | silnik benzynowy | 3,75 | API SM (ILSAC GF-IV) | 5W30 | jw. | jw. | ||
silnik diesla | 6,21 | ACEA C3, MB 229.31 | 5W40 | |||||
Lacetti_J242E-9_PL / 2009 | silnik benzynowy | 3,75 | ACEA A3/B3 lub A3/B4 lub API SM | od 0Wx do 15Wx gdzie x=30 lub 40 | co rok lub co 15 000 km *w ciężkich warunkach pracy częściej | jw. | ||
silnik diesla | 6,21 | ACEA C3 | 0W40 lub 5W40 | |||||
Lacetti_J242E-10_PL / 2010 | silnik benzynowy | 3,75 | ACEA A3/B3 lub A3/B4 lub API SM | od 0Wx do 15Wx gdzie x=30 lub 40 | co rok lub co 15 000 km *w ciężkich warunkach pracy częściej | jw. | ||
silnik diesla | 6,21 | ACEA C3 | 0W40 lub 5W40 | |||||
Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.
Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.