W pierwszej kolejności należy odpowiednio dobrać świecę zapłonowe do naszego silnika, piszę o tym by nie dobierać na podstawie pojemności a kodu silnika.
Dla silnika 1,8 T18SED stosuje się inne świece niż dla silnika 1,8 F18D3, dlatego tak ważny jest ich dobór.
Generalnie producent zaleca do silnika F18D3 świece NGK BKUR6ETB są to świece z trzema elektrodami, natomiast według katalogu BOSCH do tego silnika zaleca FR 7 LDC+, są to świece dwuelektrodowe.
Ja jednak sięgnąłem po polski produkt marki ISKRA, w poprzednim aucie używałem tylko ISKRY i byłem bardzo zadowolony. W katalogu iskry też jest nie małe zamieszanie, gdyż według katalogu do silnika F18D3 należy stosować świecę SFE65LDRS jest to świeca dwuelektrodowa, natomiast według katalogu zamienników świeca NGK BKUR6ETB to ISKRA SFE65PTS z trzema elektrodami. Jednak najważniejsze jest to że świeca polecana przez ISKRę zarówno według katalogu, jak i katalogu zamienników to świeca o tej samej wartości cieplnej.
Jak widać producent zaleca stosowanie świec trzy elektrodowych, katalog BOSCH i ISKRA dwu elektrodowych więc zatem jakie świece wybrać.
Na pewno zalecane świece przez producenta silnika czy producenta świec są odpowiednie dla silnika F18D3, jedyna różnica to ilość elektrod 2 lub 3, zatem czy to ma znaczenie ?
Tak naprawdę ilość elektrod nie oznacza tego że podczas wyładowania pojawiają się dwie lub trzy iskry na raz. Zawsze jest jedna iskra pomiędzy najbliższą elektrodą, zastosowanie większej liczby elektrod ma tylko i wyłącznie zwiększyć żywotność takiej świecy.
Zakładając że świeca jedno elektrodowa wytrzyma 10 - 15 tysięcy przebiegu, to dwu elektrodowa powinna wytrzymać 15 - 30 tysięcy przebiegu, jednak nie zawsze tak musi być.
W Chevroletach Lacetti z silnikami 1,4 oraz 1,6 zastosowano świece jedno elektrodowe, dlatego ich wymiana jest częstsza w porównaniu do silnika 1,8.
Oczywiście wszystkie te parametry dobierane są do silników zasilanych etyliną, popularną E95. Sprawa się zmienia gdy nasz silnik zasilany jest gazem płynnym (LPG), zwiększona ilość elektrod nie wydłuży żywotności.
Paradoksalnie przy zasilaniu gazem LPG lepiej sprawują się świece jedno elektrodowe, po pierwsze energia w świecy jedno elektrodowej jest większa. Dzieje się tak dlatego gdyż mieszanka gazu LPG i powietrza stawia większy opór elektryczny a same świece wieloelektrodowe także ten opór potęgują. W efekcie cewka zapłonowa musi utrzymywać dłużej wysokie napięcie, co wiąże się ze zwiększoną pracą. Po drugie w związku z wyższymi napięciami zużycie elektroerozyjne świec jest większe, dlatego powinniśmy odpowiednio skrócić czas pomiędzy wymianami świec.
Tak naprawdę częstotliwość wymiany świec powinniśmy wykonywać zgodnie z zaleceniami producenta, jednak nie zawsze tak musi być.
Po pierwsze częściej wymieniać świece należy podczas pokonywania krótkich odcinków, podczas częstego ruchu miejskiego, podczas dużego obciążenia silnika, generalnie tak jak w przypadku oleju silnikowego.
Po drugie warto a nawet należy częściej wymieniać świece zapłonowe w przypadku zasilania silnika gazem LPG. Podczas spalania LPG świeca narażona jest na wyższą temperaturę, a mieszanka gazowo-powietrzna ma większą rezystancję niż benzenowo-powietrzna, co powoduje zwiększoną pracę cewki i całego układu zapłonowego łącznie ze świecą.
Należy też pamiętać że zużyta świeca czy to w autach zasilanych gazem LPG czy benzyną stawia większy opór, a co za tym idzie może spowodować uszkodzenie samej cewki zapłonowej.
W przypadku CHEVROLETA LACETTI z silnikiem 1,8 F18D3 producent zaleca kontrolę świec co 30 000 km, a wymianę co 60 000 km. Ja jednak spełniam dwa wyżej wymienione warunki, dlatego wymieniam świece co 20 000 - 25 000 km co drugą wymianę oleju.
Do swojego auta zastosowałem świece rodzimego producenta ISKRA z Kielc, model SFE65LDRS są to świece dwuelektrodowe dedykowane do tego silnika przez producenta świec.
1. Silnik 1,8 F18D3 posiada osłonę którą musimy zdjąć, będziemy potrzebowali klucza nasadkowego 10mm. Odkręcamy dwie śruby na górze pokrywy oraz dwie nakrętki na dole i możemy ściągnąć pokrywę.
2. W silniku F18D3 nie mamy kabli zapłonowych tylko cała cewka nakładana jest na gniazda ze świecami. W pierwszej kolejności ściągamy przewód sterujący pracą cewki, lekko podnosimy zabezpieczenie i wyciągamy przewód.
3. Cewka mocowana jest na cztery śruby, odkręcamy je kluczem 10mm, wyciągamy śruby i lekko wyciągamy cewkę.
4. Przed odkręceniem świec warto przedmuchać gniazda świec aby wydmuchać niepożądany kurz, brud czy paprochy. Do odkręcenia będziemy potrzebowali klucza do świec 16mm z przedłużką. Po odkręceniu świecy zastępujemy ją nową, dokręcamy ręką do oporu, a następnie kluczem dynamometrycznym z siłą 25 Nm.
Oczywiście są dwa sposoby, pierwszy za pomocą klucza dynamometrycznego. Drugi za pomocą klucza zwykłego dokręcając świecę o odpowiedni kąt, poniżej zamieszczam ciekawy film NGK na temat dokręcania świec.
To była moja pierwsza wymiana świec w tym samochodzie od kupna, byłem bardzo ciekawy co zastosował poprzedni użytkownik albo co mu wcisnęli w serwisie.
Były to świece NGK jednak tak jak się spodziewałem do silnika T18SED (NGK BKR5EK) a nie do F18D3 (NGK BKUR6ETB), świece były po prostu za gorące. Widać to na trzech świecach są przegrzane, wskazuje na to kolor fioletowy.
Po nagrzaniu silnika czuć było że zapłon co jakiś czas wypada, nierówna praca silnika, myślałem że to przez stare świece a nie źle dobrane. Podczas jazdy powyżej 3500 obr./min silnik tak jakby dostawał odcięcia zapłonu, szedł ale już słabiej.
Po wymianie na świece ISKRA SFE65LDRS, wyżej wymienione objawy zostały wyeliminowane, silnik pracuje równo, wkręca się na obroty i nie ma problemu z wypadaniem zapłonu. Reasumując dobierając świecę najważniejsza jest jej wartość cieplna, zbyt gorąca świeca może doprowadzić do skutków jakie opisałem wyżej.
Pierwsze dwie świece choć wydają się w dobrej kondycji to jednak lekko fioletowy kolor na izolatorze oraz elektrodach bocznych świadczy o tym że dobrana świeca była zbyt gorąca. Zbyt gorąca świeca oddaje wolniej temperaturę do głowicy silnika, w efekcie przegrzewa się co mogło nawet spowodować stopienie się elektrod czy spalania stukowego w silniku.
Świeca trzecia jest najmniej przegrzana i widać że nie zdążyła się oczyścić. Najbardziej pożądana świeca to świeca nr cztery, praktycznie świeca idealna, nie wykazuje znamion przegrzania a jej izolator i elektrody boczne są w odpowiednim kolorze i bez zanieczyszczeń.
Reasumując zbyt gorąca świeca może doprowadzić do uszkodzenia silnika, po pierwsze zbyt rozgrzana może doprowadzać do spalania stukowego. Po drugie wysoka temperatura może doprowadzić do stopienia a nawet odpadnięcia elektrody bocznej, izolator elektrody środkowej może pęknąć a w efekcie odpaść. Jak widać dobranie odpowiedniej świecy jest bardzo ważne i nie można tego robić po modelu czy pojemności silnika. Lacetti z silnikiem 1,8 T18SED wyposażony jest w świece bardziej gorące niż Lacetti z silnikiem 1,8 F18D3, dlatego należy brać pod uwagę kod silnika a nie pojemność.
Filmik przedstawia wymianę świec w aucie Opel Astra G silnik X16XEL, jak widać jest to bliźniaczy silnik do F18D3 i większość czynności jest podobna. W Chevrolecie nie trzeba ściągać korka wlewu oleju przy demontażu pokrywy. Ciekawostką jest też to że świece GM 1214011 FGR8KQE0 są z czterema elektrodami, a ISKRA czy NGK zaleca z dwiema elektrodami bocznymi. Zauważyłem też że cewka mocowana jest na inne śruby niż w Chevrolecie, na filmie Pan Bogdan używa jakiegoś klucza gwiazdkowego. Ostatnia uwaga to zauważyłem że poprzednio były świece BRISK EVO PREMIUM DR17SXC o niebo lepsze od tych GM'ów, tylko trzy razy droższe od GM a cztery od ISKRY.
Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.
Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.