Chevrolet Lacetti / Nubira


Zaślepiać EGR czy nie ?

Tajemniczy zawór EGR, po co jest i czy warto go zaślepić ? Postaram się jak najdokładniej wyjaśnić i wytłumaczyć, oraz wyciągnąć wnioski.

Po co jest zawór EGR ?
Tak w dwóch zdaniach, łączy on kolektor odprowadzający spaliny z kolektorem ssącym doprowadzającym powietrze. Został on wprowadzony w celu obniżenia emisji szkodliwych substancji takich jak niedopalone węglowodory czy tlenki azotu.

Jak sama nazwa wskazuje jest to zawór, czyli nie jest otwarty non stop i nie dostarcza cały czas spalin do kolektora ssącego. Muszą być spełnione odpowiednie warunki jak temperatura czy obciążenie silnika.

Jak już wcześniej pisałem głównym zadaniem zaworu EGR jest zmniejszenie szkodliwych substancji oraz dopalenie węglowodorów.

Wady zaworu EGR:

Spotkałem się z opinią że zmniejsza on moc silnika, jest to nie do końca prawdą z dwóch powodów.

Po pierwsze gdy chcemy nagle przyśpieszyć i użyć pełnej mocy, sterownik silnika zamyka zawór aby spaliny nie dostawały ponownie do cylindrów.

Po drugie gdy nie używamy pełnej mocy silnika zawór EGR dostarcza ponownie część spalin do cylindrów, np. podczas spokojnej i równej jazdy dlatego realnie nie jesteśmy w stanie odczuć spadku mocy.

Wszystko było by pięknie gdyby przez zawór EGR przechodziły tylko spaliny, a jak wiadomo tak nie jest co niesie za sobą skutki uboczne. Połączenie zaworu EGR wraz z odmą to niestety połączenie nie najlepsze dla kolektora ssącego i całego układu dolotowego.

samochód, auto, kierowca blondyn w zielonej koszuli, spaliny samochodowe Wraz ze spalinami dostaje się sadza, a z odmy drogą kropelkową dostaje się olej silnikowy. W wyniku tego powstaje gęsta maź która powoli zmniejsza prześwit kolektora dolotowego, a tym samym można mówić o zmniejszeniu mocy jednostki napędowej nawet podczas zamkniętego zaworu EGR.

Na zaworze EGR przyrasta coraz większa ilość sadzy, skutkiem tego jest najpierw spowolniona reakcja samego zaworu, a później awaria w postaci zablokowania się zaworu najczęściej w pozycji otwartej.

Jednym z rozwiązań jest zaślepienie zaworu EGR, jednak czy jest to właściwe postępowanie i przynosi odpowiednie skutki, o tym za chwilę.

Drugi sposób to czyszczenie zaworu EGR, przynosi to pożądane skutki jednak nie zawsze mamy na to czas a oddając auto do mechanika wiąże się to z kosztami.

Zatem można wyodrębnić dwie główne wady zaworu EGR, pierwsza to zabrudzenie układu dolotowego a druga zmniejszenie mocy spowodowane zmniejszeniem przekroju kolektora dolotowego.

Zalety zaworu EGR:

roślina, sadzonka, ziemia, dłoń Pierwszą zaletą jest oczywiście dopalanie węglowodorów oraz mniejsza emisja tlenków azotu, jest to zaleta raczej dla ekologów a nam nie przyniesie realnych korzyści przynajmniej finansowych. Moim zdaniem lepiej jest jeździć autem na LPG z zaślepionym zaworem EGR niż starym dymiącym dieslem ze sprawnym EGR'em, ale to już moje zdanie.

Drugą zaletą i to już finansową, jest zmniejszenie zużycia paliwa, dzieje się tak gdyż sterownik silnika wraz z otwarciem się zaworu EGR zmniejsza czas wtrysku aby utrzymać odpowiedni stosunek tlenu do paliwa. Należy tutaj zaznaczyć że auta wyposażone w instalację LPG szczególnie sekwencyjną też spalają mniej, gdyż sterownik LPG podaje mniej gazu.

Trzecią zaletą jest zmniejszenie zużycia jednostki napędowej, wraz z otwarciem zaworu EGR trafia mniej powietrza i paliwa do cylindra a zatem powoduje to niższą temperaturę spalania. Niższa temperatura spalania działa korzystnie na zawory głównie wydechowe, pierścienie tłokowe i gładź cylindrów.

Zatem zaślepić czy nie zaślepiać zaworu EGR ?

Nie dam jasnej i klarownej odpowiedzi, sam nigdy nie zaślepiałem tego zaworu i nie miałem z nim większego a nawet żadnego problemu i oby tak dalej. Jednak dla większości z was zapewne ważne są koszty eksploatacji, dlatego czasami taniej jest go zaślepić.

Patrząc na korzyści jakie on niesie czasami warto zastanowić się nad wymianą lub czyszczeniem co zdecydowanie jest tańsze. Oczywiście w Chevrolecie Lacetti / Nubira III koszt naprawy, wymiany czy czyszczenia jest relatywnie niski w porównaniu z innymi markami czy nawet modelami Chevrolet'a.


Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.

Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.

strzałka do góry