Chevrolet Lacetti / Nubira


Czy istnieją filtry oleju long life ?

Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.

Ostatnio głośno jest o olejach typu long life i wymianę co 20, 30 a nawet 50 tysięcy kilometrów, wiecie jakie jest moje podejście do wymiany po 20 czy 30 tysiącach kilometrów.

Idąc dalej jeżeli są oleje long life, to powinny być filtry oleju przynajmniej o 50% większej pojemności filtrującej. Jeden znany i ceniony producent wypuścił filtr long life, celowo nie podaję producenta aby się nie narazić. Zwykły filtr (nie long life) pasuje do lacetti 1,4 (F14D3), 1,6 (F16D3) oraz do 1,8 (T18SED i F18D3), natomiast identyczny long life już nie.

Co ciekawe producent przewiduje filtr long life do silników Z18XE, Z18X ale do T18SED i F18D3 już nie, mimo tego że są to silniki bliźniacze.

Dlatego też postanowiliśmy sprawdzić co jest w środku jednego i drugiego filtra, czy to tylko taki chwyt marketingowy a może filtr long life ma więcej powierzchni filtrującej, w końcu jest o złotówkę droższy.

Ważenie filtrów

filtry oleju, filtr oleju long life, filtr oleju do lacetti

W pierwszej kolejności nastąpiło ważenie zawodników, wykonaliśmy to zarówno z uszczelką jak i bez niej.

Spodziewaliśmy się że filtr oleju long life będzie cięższy o jakieś 20%, jednak filtr long life był cięższy zaledwie o 12 gramów +- 1g.

Zwykły filtr waży 260 gram a long life 272 gramy czyli jest cięższy o około 4%, ciekawe czy przekłada się to na ilość wkładu filtrującego ?

Budowa filtrów

Po rozcięciu obu filtrów różnicy w budowie nie ma żadnej, nie posiadają zaworów by-pass w przypadku zatkania filtra, zaworu który zabezpiecza przed cofnięciem brudnego oleju po zgaszeniu auta a także zaworu który zapobiegnie wylaniu się oleju przefiltrowanego z filtra po zatrzymaniu silnika.

Jedyna różnica zaraz po rozcięciu to kolor wkładu filtrującego, w zwykłm filtrze jest ciemniejszy a w long life jaśniejszy.

Wkłady filtrujące

wkład filtrujący papierowy filtra oleju long life i zwykłego

Wkład w filtrze typu long life jest o większej powierzchni ma on około 1326 cm2 powierzchni filtrującej (204 cm x 6,5 cm), natomiast zwykły filtr jest o powierzchni filtrującej 1202,5 cm2 (185 cm x 6,5 cm). Zatem powierzchnia filtrująca w filtrze long life jest większa o około 4%, dlatego podczas ważenia filtr long life był cięższy. Czuć także że w filtrze typu long life wkład filtrujący jest o innej strukturze, zdaje się grubszy i chyba bardziej trwały.

Podsumowanie

Mimo tego że fizycznie filtr long life jest identyczny i pasuje do lacetti silnika 1,8 F18D3 to producent tego filtra nie uwzględnia w tabeli chevroleta z silnikiem F18D3.

Za to jest CRUZ z silnikiem 1,6 F16D4, czy starszy LANOS z silnikiem 1,5 więc nie rozumiem dlaczego nie ma LACETTI 1,4 1,6 i 1,8.

Generalnie jest to filtr do olejów typu long life i nie wiem jak się zachowa w przypadku tradycyjnego oleju, a większość long lif'ów to oleje 5w30 ja zalewam 5w40. Nie chcę aby doszło do zatkania filtra a tym samym do zatarcia silnika, lepiej nie ryzykować i zastosować tradycyjny filtr.

Stosować filtr long life czy nie ?
Generalnie jeżeli używasz oleju long life i do Twojego auta producent przewidział taki filtr, to bym stosował z jedną uwagą.

Olej i tak należy wymienić po roku lub 15 tysiącach, bez względu czy jest to long life czy nie. Na pewno taki filtr nie zaszkodzi Twojemu silnikowi jeżeli jest do niego przystosowany i używasz oleju long life.

Ja jednak mimo wielu pokus nie założę tego filtra z trzech przyczyn, po pierwsze producent nie przewidział i nie zaleca stosowanie tego filtra w moim aucie. Po drugie nie zalewam silnika olejem typu long life, nie wiem jak się zachowa wkład tego filtra na oleju 5w40, większość long lif'ów to 5w30. I wreszcie po trzecie nie zamierzam robić generalnego remontu silnika.

UWAGA !!!:
Pamiętajcie też że w artykule są moje subiektywne odczucia, nie posiadam laboratorium abym mógł stwierdzić jakość i wyższość filtrów oleju long life nad zwykłymi filtrami, czy też odwrotnie.

Pamiętajcie mimo tego że filtr LONG LIFE jest identyczny i można go wkręcić do silnika F14D3, F16D3 oraz F18D3, producent tego nie uwzględnił i robicie to na własną odpowiedzialność.








zwykły filtr oleju filtr oleju typu long life

waga z uszczelką 260 gram +-1g 272 gramy +- 1g.

waga bez uszczelki 253 gramy +- 1g 265 gramy +- 1g

waga wkładu filtrującego 19 gram +- 1g 31 gram +- 1g

Powierzchnia wkładu filtrującego 185 cm x 6,5 cm = 1202,5 cm2 204 cm x 6,5 cm = 1326 cm2






Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.

Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.

strzałka do góry