Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.
Ostatnio głośno jest o olejach typu long life i wymianę co 20, 30 a nawet 50 tysięcy kilometrów, wiecie jakie jest moje podejście do wymiany po 20 czy 30 tysiącach kilometrów.
Idąc dalej jeżeli są oleje long life, to powinny być filtry oleju przynajmniej o 50% większej pojemności filtrującej. Jeden znany i ceniony producent wypuścił filtr long life, celowo nie podaję producenta aby się nie narazić. Zwykły filtr (nie long life) pasuje do lacetti 1,4 (F14D3), 1,6 (F16D3) oraz do 1,8 (T18SED i F18D3), natomiast identyczny long life już nie.
Co ciekawe producent przewiduje filtr long life do silników Z18XE, Z18X ale do T18SED i F18D3 już nie, mimo tego że są to silniki bliźniacze.
Dlatego też postanowiliśmy sprawdzić co jest w środku jednego i drugiego filtra, czy to tylko taki chwyt marketingowy a może filtr long life ma więcej powierzchni filtrującej, w końcu jest o złotówkę droższy.
W pierwszej kolejności nastąpiło ważenie zawodników, wykonaliśmy to zarówno z uszczelką jak i bez niej.
Spodziewaliśmy się że filtr oleju long life będzie cięższy o jakieś 20%, jednak filtr long life był cięższy zaledwie o 12 gramów +- 1g.
Zwykły filtr waży 260 gram a long life 272 gramy czyli jest cięższy o około 4%, ciekawe czy przekłada się to na ilość wkładu filtrującego ?
Po rozcięciu obu filtrów różnicy w budowie nie ma żadnej, nie posiadają zaworów by-pass w przypadku zatkania filtra, zaworu który zabezpiecza przed cofnięciem brudnego oleju po zgaszeniu auta a także zaworu który zapobiegnie wylaniu się oleju przefiltrowanego z filtra po zatrzymaniu silnika.
Jedyna różnica zaraz po rozcięciu to kolor wkładu filtrującego, w zwykłm filtrze jest ciemniejszy a w long life jaśniejszy.
Wkład w filtrze typu long life jest o większej powierzchni ma on około 1326 cm2 powierzchni filtrującej (204 cm x 6,5 cm), natomiast zwykły filtr jest o powierzchni filtrującej 1202,5 cm2 (185 cm x 6,5 cm). Zatem powierzchnia filtrująca w filtrze long life jest większa o około 4%, dlatego podczas ważenia filtr long life był cięższy. Czuć także że w filtrze typu long life wkład filtrujący jest o innej strukturze, zdaje się grubszy i chyba bardziej trwały.
Mimo tego że fizycznie filtr long life jest identyczny i pasuje do lacetti silnika 1,8 F18D3 to producent tego filtra nie uwzględnia w tabeli chevroleta z silnikiem F18D3.
Za to jest CRUZ z silnikiem 1,6 F16D4, czy starszy LANOS z silnikiem 1,5 więc nie rozumiem dlaczego nie ma LACETTI 1,4 1,6 i 1,8.
Generalnie jest to filtr do olejów typu long life i nie wiem jak się zachowa w przypadku tradycyjnego oleju, a większość long lif'ów to oleje 5w30 ja zalewam 5w40. Nie chcę aby doszło do zatkania filtra a tym samym do zatarcia silnika, lepiej nie ryzykować i zastosować tradycyjny filtr.
Stosować filtr long life czy nie ?
Generalnie jeżeli używasz oleju long life i do Twojego auta producent przewidział taki filtr, to bym stosował z jedną uwagą.
Olej i tak należy wymienić po roku lub 15 tysiącach, bez względu czy jest to long life czy nie. Na pewno taki filtr nie zaszkodzi Twojemu silnikowi jeżeli jest do niego przystosowany i używasz oleju long life.
Ja jednak mimo wielu pokus nie założę tego filtra z trzech przyczyn, po pierwsze producent nie przewidział i nie zaleca stosowanie tego filtra w moim aucie. Po drugie nie zalewam silnika olejem typu long life, nie wiem jak się zachowa wkład tego filtra na oleju 5w40, większość long lif'ów to 5w30. I wreszcie po trzecie nie zamierzam robić generalnego remontu silnika.
UWAGA !!!:
Pamiętajcie też że w artykule są moje subiektywne odczucia, nie posiadam laboratorium abym mógł stwierdzić jakość i wyższość filtrów oleju long life nad zwykłymi filtrami, czy też odwrotnie.
Pamiętajcie mimo tego że filtr LONG LIFE jest identyczny i można go wkręcić do silnika F14D3, F16D3 oraz F18D3, producent tego nie uwzględnił i robicie to na własną odpowiedzialność.
zwykły filtr oleju | filtr oleju typu long life | |||
waga z uszczelką | 260 gram +-1g | 272 gramy +- 1g. | ||
waga bez uszczelki | 253 gramy +- 1g | 265 gramy +- 1g | ||
waga wkładu filtrującego | 19 gram +- 1g | 31 gram +- 1g | ||
Powierzchnia wkładu filtrującego | 185 cm x 6,5 cm = 1202,5 cm2 | 204 cm x 6,5 cm = 1326 cm2 | ||
Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.
Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.